Cruz Idelma Planas Durruthy,Juana edilia Armenteros Blanco, Alejandro Gallardo Salas, Jenry Ávila Piedra, Dareine Castillo Terry
cruzpd@infomed.sld.cu,luibla@infomed.sld.cu,agallardo@infomed,ucfiiccsa@infomed.sld.cu
Asignatura: Fuentes de Información e Informática
Temática: Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
Medios a utilizar: PC, Presentación en Power Point, Software educativo.
SUMMARY:
He/she was carried out an investigation in the Preparatory Ability of the University of Medical Sciences of Havana with the objective of elaborating a Virtual Environment of Learning for the subject Fuentes of Information and Computer science of the course Premédico, related with the nonexistence of a half digital assistant to give treatment to the contents that you/they appear in the program and that it is used as half of consultation in the development of the independent work of the students for the available time to impart the program in the different editions, the condition of the youths' non Spanish-speakers that you/they enter to our Ability and to strengthen their abilities in the search strategy and recovery of information. In this half didactic one the methods of the theoretical level were used: Historical and Logical, Analysis and synthesis, documental analysis, the systemic one structural functional and of the empiric level: the observation. He/she is carried out the foundation of the tools used in the design of the virtual environment of learning. Their application is described and methodological suggestions are given to give solution to problems in the process of teaching learning.
The relevancy of this work consists that with the implementation of a Virtual Environment of Learning in the treatment of the subject Fuentes of information and Computer science better results will be possible when using a tool in the process of teaching learning, contributing to the integral formation of the students of the course of Premédico that you/they will enter to the different abilities of the University of Medical Sciences of Havana.
Key words: I half-close Virtual of Learning, process of teaching learning.
RESUMEN
Se realizó una investigación en la Facultad Preparatoria de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana con el objetivo de elaborar un Entorno Virtual de Aprendizaje para la asignatura Fuentes de Información e Informática del curso Premédico, relacionado con la inexistencia de un medio auxiliar digital para darle tratamiento a los contenidos que aparecen en el programa y que sea utilizado como medio de consulta en el desarrollo del trabajo independiente de los estudiantes por el tiempo disponible para impartir el programa en las diferentes ediciones, la condición de no hispanohablantes de los jóvenes que ingresan a nuestra Facultad y fortalecer sus habilidades en la estrategia de búsqueda y recuperación de información. En este medio didáctico se utilizaron los métodos del nivel teórico: Histórico y Lógico, Análisis y síntesis, análisis documental, el sistémico estructural funcional y del nivel empírico: la observación. Se realiza la fundamentación de las herramientas empleadas en el diseño del entorno virtual de aprendizaje. Se describe su aplicación y se dan sugerencias metodológicas para dar solución a problemas en el proceso de enseñanza aprendizaje.
La pertinencia de este trabajo consiste que con la implementación de un Entorno Virtual de Aprendizaje en el tratamiento de la asignatura Fuentes de información e Informática se lograrán mejores resultados al utilizar una herramienta en el proceso de enseñanza aprendizaje, contribuyendo a la formación integral de los estudiantes del curso de Premédico que ingresarán a las diferentes facultades de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
Palabras Claves: Entorno Virtual de Aprendizaje, proceso de enseñanza aprendizaje.